zaterdag 21 september 2013

Patroon Noorse Trui uit de jaren 60


Al een tijdje hoopte ik een oud Noors vest in een kringloopwinkel of bij een tweedehandswinkel te vinden. Het liefst ééntje met zo'n originele haakjessluiting. Ik heb daar een leuk creatief ideetje bij en tot mijn grote vreugde vond ik een tijdje geleden dit geweldige exemplaar - een originele Selbu - voor € 6,50 (ja écht!!!) in een kringloopwinkel. Het bleek zelfs mijn maat te zijn! Dat was natuurlijk helemaal niet noodzakelijk voor mijn verknipactie, ik wilde dit vest hoe dan ook hebben.
Eerst dacht ik mijn man nog even te laten schrikken door het vest aan te trekken en te doen alsof ik het heel gewoon vond, zo'n oubollig Noors vest.
De enige die het echt heel gewoon bleek te vinden was mijn man: "Die ga je toch niet kapot knippen, het staat je hartstikke mooi! Goede kleuren, prachtig ding!"

Ik keek nog een keer goed naar mijn kringloopvondst en heb dit vest inderdaad bewaard voor koude winterdagen. Eigenlijk ga ik het steeds mooier vinden. Arne en Carlos hebben een nieuw boek uitgebracht met Noorse patronen, dus ben ik deze winter nog hip ook!

In de Eva Breit uit 1961 staan ook twee patronen voor een Noorse trui en voor een gevoerd jasje met capuchon. Ik zal hier eerst het patroon voor de trui delen.
Het model is vrij simpel, recht toe recht aan te breien alleen het inbreien van het patroon vergt natuurlijk wat aandacht. In de beschrijving staan letters om aan te geven welke patroonnaalden je moet breien, maar op het telpatroon zijn die letters helemaal niet terug te vinden.
Van A tot E zou nog van Aanvang tot Einde kunnen zijn, maar bij de mouwen brei je het patroon eerst van C tot E, dan van A tot E en uiteindelijk nog van A tot B in?? Wie het snapt mag het zeggen?
Toch denk ik dat, met de foto erbij, er wel uit te komen is, en anders op gevoel het patroon inbreien. Mooi wordt het altijd!


Hier volgt het patroon, letterlijk overgenomen uit de Eva Breit 1961-1962. Vind je er tikfouten in, laat het me ajb weten en als je de trui gaat breien zou ik het ook heel leuk vinden het resultaat hier te mogen laten zien. Succes en veel plezier.
groeten Marieke
--------------------------
Noorse Sportpullover
Speciaal voor de teenagers

Materiaal: ongeveer 600 gram zwarte en 500 gram witte wol, breinld. no. 2 ½ en  3 ½ . U kunt natuurlijk een andere kleurencombinatie kiezen.
Maten: bovenwijdte 110 cm, lengte 64 cm, binnenmouwlengte 40 cm.
Attentie: Bij een proeflapje in het Noors patroon moeten 24 st. en 25 nld. 10 cm breed, respectievelijk hoog zijn.
Rugpand: Zet 131 st. op met nld. no. 2 ½ en de zwarte wol. Brei 3 cm in de tricotsteek voor de zoom. Brei daarna 1 nld. r. op de av. zijde van het werk als zoomvouw. Ga verder met nld. no. 3 ½  in de tricotsteek volgens schema: 2 nld. zwart, 2 maal 54 patroonnld. van A tot E, 48 patroonnld.  van A tot D, 2 nld. zwart. Daarbij op een hoogte van 150 nld. vanaf de zoomvouw aan weerszijden voor de schouder 5 maal 8 st. afkanten. (de armsgaten worden niet uitgerond). Brei op de overige 51 st. 1 nld. r. met de zwarte wol op de goede zijde van het werk, daarna 1 nld. r. breien als zoomvouw en tot slot nog 3 cm in de tricotsteek, daarbij aan weerszijden van elke 2e nld. 1 st. meerderen. Kant de st. af.
Voorpand: Brei dit op dezelfde wijze als het rugpand.
Mouwen: Zet 60 st. op met nld. no. 2 ½ en de zwarte wol. Brei 6 cm in boordpatroon. Meerder in de laatste nld. verdeeld 11 st. (71 st.) . Ga verder met nld. no. 3 ½ met de volgende patroonindeling: 2 nld. zwart, 25 nld. van C tot E, 54 nld. van A tot E, 5 nld. van A tot B, eindig met 1 nld. wit. Tevens aan weerszijden 13 maal, om de 2 ½ cm, 1 st. meerderen. Kant op een hoogte van 86 patroonnld. alle st. af.

Afwerking: Pers de delen luchtig op. Sluit de schoudernaden. Naai de mouwen aan, daarna de mouw- en zijnaden sluiten. Vouw de zomen van de panden en de hals naar binnen.

===============================================================
Op 14 oktober 2013 kreeg ik dit berichtje van Pauline met deze foto. Het wordt écht een hele mooie trui!

Hallo Marieke,
Ik laat je vast even zien hoe de Noorse trui wordt!
Dit is het rugpand.
Het breit erg leuk en snel.
Het patroon klopt gewoon hoor.
De trui wordt lekker ruim en valt denk ik als een maat M/L.
Ik brei op de voorgeschreven naalden 3/5 met zwarte en witte acryl van 
Wibra.
Dat is ten eerste goedkoop, maar het breit ook prettig en blijft jaren 
goed omdat het makkelijk te wassen is.
In het voorpand zit nu iets meer dan 1 bol wit en 1 bol zwart...
De complete trui zal dus ongeveer 6 a 8 euro gaan kosten aan materiaal!
Zoals ik eerder al had opgemerkt moet je gewoon het aantal opgegeven 
naalden tellen en dan zelf A of B etc. erbij schrijven, dan klopt het 
gewoon.
Groetjes Pauline
 
5 april 2015 ontving ik deze foto van Janny. Zij vindt zichzelf geen breiwonder maar heeft deze trui toch maar mooi voor elkaar gekregen met dat ingewikkelde inbreipatroon. Ik las nu net terug in het blog dat ik al zei dat het patroon niet helemaal te volgen is en dat je dan maar op gevoel moet gaan omdat het altijd mooi wordt....en dat blijkt dus waar te zijn: een prachtige trui is het geworden. Ik vind die kleurcombinatie ook heel mooi. Hartstikke leuk dat je een foto stuurde Janny. 
 

17 opmerkingen:

  1. Nu arne en carlos een boek over noors breien uitgeven, zal het vast en zeker weer een hype worden denk ik! En jij bent ze alvast voor met dit supermooie vest! Ik ben het helemaal met je man eens, niet verknippen, zo dragen!!!!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou..., da´s toevallig..! Ik ben een uurtje geleden begonnen met een Noors breiwerkje! Ik vind de motieven zoooooo mooi...
    Meid, wat een mooi vest heb jij.. Dat moet je dus echt niet verknippen!!
    Dan wil ik wel een lap voor je breien zoals hierboven van het leuke patroon en dan ga je daar maar in knippen ...(hahahaha)
    Nee, alle gekheid op een stokje.., ik ben blij met dit patroon! Ik ga deze trui niet breien, want ik ben geen dikke truien-mens, maarre het motief is schitterend! Dankjewel voor het delen (en het uittypen, want dat kost ook heel veel tijd..)!

    Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi vest heb je gescoord, is vast helemaal in deze winter heb er al meer gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. helemaal geweldig!
    Ik voorspelde het mijn kids (nou ja... 30 'ers...)al dat dit mode zou gaan worden, samen met de Faire Isle patronen. Ze keken me aan of ik gek was...haha maar zie nu... zelfs Arne en Carlos gaan naar hun wortels.
    dank voor het delen!
    groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben dol op Noorse truien!! Dus waag het niet om die mooie te gaan verknippen hoor, ik geef je man groot gelijk, je hebt een prachtexemplaar gevonden!!
    En bedankt voor dit patroon...ziet er niet te moeilijk uit, en ik ben dol op winterse breiwerken..alleen eerst nog "even" 2 andere truien af zien te werken voor ik iets nieuws mag starten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ps..heb je de oude foto gezien die ik heb geplaatst op mijn blog de haakheksen? met allemaal gebreide jurkjes...ben benieuwd of jij weet waar het patroon vandaan komt ;)

      Verwijderen
    2. Hoi Pauline, ik heb je hele blog "haakheksen" gemist! Dat is wat...
      Ik ben natuurlijk direct gaan kijken en wat een gewéldige foto zeg :) Ik zal eens uitkijken naar het patroon, zou erg leuk zijn als ik het terug zou vinden. Slaap jij wel eens? Borduren, haken, bloggen, truien breien....

      Verwijderen
  6. wat een geweldig vest ! ook helemaal mijn kleuren en smaak... het enige wat voor mij jammer is, is dat het vaak van 'echte' wol gebreid is en daar kan ik niet goed tegen... misschien moet ik me er toch eens aan wagen om met acryl er zelf een te breien...
    toppie hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, het is inderdaad echt zo'n kriebelaar. Dus lange mouwen eronder en het liefst ook een kolletje. Kortom, laat maar komen die strenge winter!

      Verwijderen
  7. Even over die van A naar B beschrijving...mist er niet iets bij de teltekening? Dat lijkt me het meest logisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet dat ik kan vinden. Het boek is nog heel dus er kunnen geen bladzijden tussenuit zijn gevallen. Het is een klein plaatje op de patroonpagina wat ik heb uitvergroot en ik kan verder niet bedenken wat ze bedoelen.

      Verwijderen
  8. Ik geloof dat ik het weet! Als je goed naar de foto kijkt dan zie je dat op een gegeven moment het patroon zich herhaalt ( in de hoogte) als je naar de motieven kijkt kan je ongeveer zien waar dan A of D zit, dit is blijkbaar vergeten in de beschrijving bij de teltekening.
    Ik zit nog te denken in welke kleur ik zou willen breien maar krijg wel steeds meer zin in deze trui!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar had ik ook naar zitten kijken Pauline, maar ik kom dan toch ver voorbij de E, maar zoiets zal het inderdaad wel zijn. Nu hebben we alleen nog steeds geen idee wat A B of E enz. is, maar (zoals ik in het blog al zei) met de foto erbij en een beetje eigen inbreng moet het lukken toch? Leuk dat je er zin in krijgt. Ik stel zwart/wit voor :)

      Verwijderen
  9. Ik ben er uit denk ik, je moet gewoon tellen, het aantal naalden dat ze opgeven, vanaf de 2 nld zwart ( goed lezen en tellen) en dan zelf a,b,c,d en e ernaast schrijven, dan herhaalt het zich op die manier.
    Ik ga er binnenkort mee beginnen en volg je advies, het wordt zwart/wit.
    Hopelijk wordt de trui niet te groot, ik vind 131 steken behoorlijk veel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pauline, er komt nog een prachtig Noors patroon aan uit dezelfde Eva Breit. Ik ben er mee bezig maar had erg weinig tijd de laatste dagen. Het is een vest (gevoerd met capuchon) in 3 kleuren! Kleurvoorstel van Eva Breit: wit, lichtblauw en donkerblauw...ook een idee :)

      Verwijderen
  10. Ik was vandaag heel blij met je e-mail over de DIY pakketten. Nu ben ik gelijk in de blog gedoken en heb al vele leuke patronen gezien. Je weet dat ik niet zo'n handwerkster ben, maar ik kan misschien mijn schoonmoeder lief aankijken?

    groeten, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. He wat leuk, die trui uit de eva heb ik als meisje van 13 of 14 zelf gebreid en ik weet dat mijn buurmeisje van toen de trui nog steeds in haar bezit heeft. Het patroon heb ik gelijk uitgeprint, wie weet maak ik hem nog eens voor mijn kleindochter. Bedankt.
    Gr. Lous.

    BeantwoordenVerwijderen